DE CE DĂ LUMEA LIKE?

Serios. Există milioane de pagini cu miliarde de like-uri însumate. De ce le dă lumea like? Iar pe lânga asta, te-ai întrebat vreodată de ce dă lumea like… în general?

Majoritatea oamenilor iau aceste comportamente de bune și nu se gândesc la ele. Dacă studiezi puțin problema și îți dedici timp pentru asta, vei ajunge la câteva concluzii interesante.

Să luăm un exemplu:


reclama
Un milion de români au dat like la McDonalds România. De ce?

Avem cel puțin câteva răspunsuri fără să facem investigații concrete:

1. Pentru a le arăta prietenilor că apreciază acest tip de fast food
2. Pentru că vor să fie expuși la conținutul paginilor MCD

… și cam atât. Dar nici unul dintre aceste lucruri nu explică concret (sau corect) de ce dă lumea like la o pagină de fast food.

De fapt, natura umană este mult mai spontană și mult mai irațională decât ar vrea oamenii de marketing să recunoască. Și toate aceste gesturi mărunte (de a da like la o pagină) nu înseamnă aproape nimic pentru utilizatori.

Iar atunci, cea mai bună variantă ca să înțelegi aceste lucruri este să te pui în mintea altcuiva și să-ți imaginezi tot procesul.

Exemplu 1: Pagina a postat ceva amuzant și utilizatorul a văzut postarea (sponsored sau la activitatea unui prieten). Drept urmare, a dat like paginii pentru a vedea mai multe glume de acel fel.

Exemplu 2: Brand-ul a organizat un concurs care implica un share și un like la pagină, iar utilizatorul nu s-a mai obosit să dea unlike după ce a participat la concurs.

De aici putem specula până la infinit, dar principalul motiv pentru care oamenii dau like la pagini este unul banal și ciudat în același timp. Ești pregătit să-l afli?

Oameni dau like la pagini… pentru că pot.

Nu glumesc. Imaginează-ți: vezi în News Feed o postare de la McDonalds România. Te gândești că îți place mâncarea de acolo și simți o ușoară presiune să dai like.

Facebook este construit pe principii avansate de gamification, iar din acest motiv foarte multă lume simte nevoia să execute micile acțiuni pe care i le cere platforma.

De aceea toată ziua postăm poze, melodii care ne plac, status-uri. De aceea dăm share la ceva ce ni se pare important…

Și astfel ajungem să dedicăm tot mai mult timp ca să construim câteva avatare idealizate ale noastre. Iar să scriem ce ne place și ce nu ne place este vital pentru tot acest proces.

Dar hai să ne întrebăm: câți oameni sunt clienți MCD, chiar dacă nu le-au dat Like pe Facebook?

Și apoi: câți oameni au dat like la MCD, chiar dacă mănâncă acolo o dată la 6 luni?

Scopul acestor întrebări este acela de a înțelege CINE ne sunt clienții și CINE ne dă like.

Răspunsul pe lung vine în mailul următor, dar ca să nu te mai țin în suspans îți pot spune atât: Facebook îți aduce cele mai ușoare like-uri.

Ceea ce înseamnă că afișează reclamele tale către publicul care dă cel mai repede like la orice. Există mulți oameni care fie nu înțeleg foarte bine platforma, fie le place să interacționeze cu toate paginile care le apar în News Feed.

Acești utilizatori nu sunt publicul țintă care cumpără de la tine. Nu sunt publicul pe care îl cauți, ci oameni care au un anumit tip de comportament online, care nu te ajută neapărat.